Gennem årtier er det gået tilbage for de traditionelle skolehaver, som har eksisteret i Danmark i mere end 100 år, men nu er udviklingen vendt. Skolehaven er genopstået i en ny, opgraderet version.
De moderne skolehaver og ideen bag dem, bliver beskrevet i en ny bog, af journalist Ulla Skovsbøl. Den udkommer på Forlaget Frydenlund i foråret 2012 og bliver endnu en udgivelse i forlagets nye serie i praksis, der især henvender sig til studerende på lærer- og pædagoguddannelserne.
Det nye skolehavekoncept, som kommer til at stå centralt i bogen, hedder Haver til Maver. Det er udviklet på Krogerupgård ved Humlebæk, og i år passer mere end 1000 børn især fra skoler i Fredensborg Kommune deres haver omkring den gamle gård ved Krogerup Højskole, og lærer at lave med i udekøkkener med grøntsager, som de selv har dyrket.
Den moderne skolehave er ikke et fritidstilbud, men integreret i undervisningen. Konceptet har nu spredt sig til Odense og Odder Kommuner, og et forskningsprojekt på DPU undersøger, hvordan Haver til Maver fungerer pædagogisk.
Kære Ulla Skovsbøl
Det lyder rigtigt spændende med din bog om skolehaver, den glæder jeg mig til at læse – en ting der vækker interesse er hvorledes skolehaverne er blevet “moderniseret” og “koncepeticeret”, altså hvilke forandring der har fundet sted – i forhold til hvordan skolehaver har fungeret og fungerer i dag. Kan du hjælpe mig med at finde denne viden?
Kære Gorm Friborg,
Ja, jeg kan godt hjælpe med at finde den viden. Der foregår mange spændende ting mht. skolehaver både i ind og udland. Du kan læse lidt om det her på siden ved at søge på “skolehaver” i søgefeltet, eller du kan følge med på sitet http://skolehaver.wordpress.com, som jeg er ved at bygge op. Der kommer naturligvis meget mere materiale på – i øjeblikket er jeg mest optaget af at indsamle det. Hvis du har konkrete spørsgmål, er du velkommen til at ringe til mig.
Mvh. Ulla Skovsbøl